Ramadhan #6

بسم الله الرحمن الرحيم


sedikit perkongsian tentang syurga dan neraka


Dari Abu Salamah, Dari Abu Hurairah, ia bercerita.. Sesungguhnya Rasulullah Saw Bersabda : ketika Allah menciptakan surga dan neraka, maka Allah mengutus Jibril untuk masuk ke dalam Surga. 

Allah berfirman "Lihatlah surga dan apa-apa yang telah Ku sediakan untuk penghuninya didalamnya"

Rasulullah bersabda : Maka datanglah Jibril pada Surga, dan Ia melihat Surga dan apa-apa yang telah Allah sediakan untuk penghuninya di dalam Surga. 

Rasulullah bersabda : Maka Jibril kembali menghadap kepada Allah, Ia pun berkata "Demi kemulyaanMu, tiada seorangpun yang mendengar tentang surga, kecuali orang yang telah masuk di dalamnya.

Maka Allah memerintahkan Surga, maka surga (sekejap) dikelilingi dengan kebencian, Allah berfirman "Kembalilah, dan lihatlah terhadap apa yang telah Aku sediakan untuk penghuni surga didalamnya!"

Rasulullah bersabda : Maka Jibril kembali menuju Surga, ketika itu Surga sungguh telah dikelilingi dengan kebencian, Maka kembalilah Jibril menghadap Allah, Maka Ia pun Berkata "Dan demi KemulyaanMU, aku sungguh khawatir jika tak ada seorangpun yang dapat masuk ke dalam Surga"


Allah berfirman " Berangkatlah engkau menuju Neraka, dan lihatlah neraka dan apa-apa yang telah Ku sediakan didalamnya Untuk penghuninya.

Maka ketika itu neraka, sebagian apinya menjilat (naik) pada sebagian yang lain. Maka kembalilah Jibril menghadap kepada Allah, Iapun Berkata " Dan Demi KemulyaanMu, tiada seorangpun yang mendengar tentang neraka (kecuali jika) Ia masuk ke dalamnya

Maka Allah memerintahkan pada Neraka, maka (sekejab) neraka dikelilingi dengan kesenangan. Allah berfirman "Kembalilah menuju neraka."

Maka Jibril kembali pada Neraka, berkatalah Ia "Dan Demi kemulyaanMu, aku Sungguh khawatir jika tiada seorangpun yang selamat, kecuali masuk Neraka"


-HR Tirmidzi Juz 4, Halaman 692-694


--

masyaAllah la haulawala quwwata illa billah

faham kan perasaan saat iman kita mula menurun?
lemah
hilang semangat 
rasa hilang percaya pada diri
setiap amal yang dilakukan rasa tidak kena
(-̩̩̩-̩̩̩-̩̩̩__-̩̩̩-̩̩̩-̩̩̩)
*sila jangan tiru aksi ini di mana-mana

adakah ini yang dinamakan kebencian yang Allah letakkan disekeliling syurga. dan kesenangan neraka itu saat mula meninggalkan amal. berperang dengan nafsu dalam diri adalah jihad paling hebat. panahan beracun yang telah syaitan tinggalkan sejak mula mengenal dunia sepertinya telah tertanam cukup kuat di setiap inci badan dan ruh. walau sedang dibelenggu, racunnya masih tetap bersisa.

pernah sahabat bertanya kepada Rasulullah s.a.w tentang erti dosa. jawab Rasulullah, dosa itu adalah apa yang berbolak balik di dalam hati.

- try and see

--

Alhamdulillah semalam makcik telah selamat menjalani pembedahan kedua dan menunjukkan reaksi positif. berkat doa kalian secara rahsia mungkin andai bukan doa-doa keluarga terdekat yang Allah kabulkan :') jazakumullah khayran kathira.

luahan hati seorang anak yang amat merindui kasih sayang seorang emak.
mata bergenang saat membaca.
Siti Azmina Asmui, 8 tahun.

pintanya kepada ayah agar dibacakan kepada emak
atas sebab dia sendiri tidak dapat melawat si emak  yang berada di dalam ICU
doakanlah kekuatan anak kecil ini.

*****
topup ilmu;
tahukan anda apa itu muraqabah?
selamat menimba! eh ;)
insyaAllah akan diberi barang sedikit informasi tentang ilmu ini esok ^^


No comments: