Ramadhan #2

بسم الله الرحمن الرحيم

sedikit perkongsian halaqah tentang kelebihan berwudhu' dan solat sunat rawatib untuk khusyu' ketika solat fardhu. dipetik hasil penyampaian murabbiku, umairah shafei

--

sedarkah kita apa signifikannya berwudhu; dan mengerjakan solat sunat rawatib terlebih dahulu sebelum menunaikan solat fardhu? sungguh hal ini sangat memberi kesan terhadap logik otak ku.

secara normalnya, setiap yang bergerak tidak mungkin dapat berhenti serta merta. pasti akan memerlukan masa untuk reda. begitu juga otak. usai melakukan sesuatu hal, otak memerlukan masa untuk berehat daripada memikirkan perkara yang baru diselesaikan. sela masa ini diperlukan bagi memastikan otak betul-betul kosong sebelum menunaikan solat agar fikiran hanya akan tertumpu buat Allah.

pentingnya kita tidak tergopoh dalam mengambil wudhu' kerana dengan ia kita akan menjadi tenang. sesuai kelebihannya dalam mengawal kemarahan. pastikan wudhu' yang diambil adalah sempurna kerana dengan wudhu' yang sempurna akan melahirkan solat yang sempurna, insyaAllah. dalam masa yang sama, otak juga dapat direhatkan.

rutinkan solat sunat 2 rakaat sebelum solat fardhu. dalam memastikan sama ada otak telah benar-benar bersedia untuk menghadapNya, cuba dengan solat sunat sebelum solat fardhu. boleh dianggapkan sebagai warm up sebelum benar-benar menghadapNya. subhanallah. indah sungguh aturan Allah. betapa kita terkadang mengambil enteng perkara sunat, sebenarnya membawa maksud besar dalam kehidupan seharian.

jom baca kisah Hatim al-Assam tentang bagaimana beliau memastikan solat yang terbaik.

-


Abu Nu`aym relates in Hilyat al-Awliya [8.74], with his chain of transmission to Rabah ibn al-Harawi:
Isam ibn Yusuf passed by Hatim al-Asamm -- one of the great early masters of the spiritual path -- while he was speaking to a gathering. Isam said, "O Hatim! Do you pray well?" Hatim replied, "Yes."
Isam asked him, "How do you pray?"
Hatim responded,
I fulfill the Divine Command;
I walk with reverent awe;
I enter the prayer with intention;
I give the opening takbir with magnification of Allah;
I recite the Qur''an in a distinct and measured recitation, with reflection;
I bow with reverence;
I prostrate with humility;
I sit for the tashahhud completely;
I give salams according to the proper way and sunna.
Then I consign the prayer to Allah (Mighty and Majestic) with sincerity. And I return to myself in fear, fearing that the prayer will not be accepted of me. I hold fast to this way with resolve, until death."
Isam said, "You can teach, for you indeed pray well."
And Allah alone gives success.

sumber

-

Allahu Allah
betapa setiap pergerakan untuk dan ketika solat itu beliau letakkan makna tersendiri. sedang kita? hanya sebagai kewajiban?


sesungguhnya solat itu adalah cerminan seorang hamba. jika baik solatnya, insyaAllah, baiklah peribadinya. 


jika ingin tahu apa yang kita paling cintai, ketahuilah ia ketika solat. apa yang terlintas ketika sedang solat, itulah yang paling kita cintai. try and see.


*****
update awal untuk Ramadhan ke dua
banyak sangat rasanya nak kongsi

sebab rasa tak best kalau sendiri je yang tahu
lebih indah andai kita dapat kongsi rasa yang sama
kan?
semoga bermanfaat :)

5 comments:

Amie said...

salam alyaa!

kite tertarik kat ayat ni,

"jika ingin tahu apa yang kita paling cintai, ketahuilah ia ketika solat. apa yang terlintas ketika sedang solat, itulah yang paling kita cintai. try and see."

kadang2 time solat, memang menyimpang teringat kat benda lain, or worst teringat kat orang lain. padahal yang paling kita cintai seharusnya Allah kan? :)

Alyaa Ali said...

Wa'alaikumussalam amie!

Sungguh! Saat terima ayat itu, masuk terus ke dalam hati. Bagai dipanah. Hukkk... At least, sy tidak berseorangan. Eh. Hehe... InsyaAllah, pegang lah peringatan ni. Sedikit demi sedikit mampu improve khusyu' kita? ^^ hanya khusus buat Allah. :')

Semoga! :)

Selamat menyambut Ramadhan Amie :)

Amie said...

thanks alyaa. awak ada twitter? :)

Alyaa Ali said...

Ada. Try cari Cahaya_Tinggi
Atau guna email alyaa_blazt@yahoo.com

Amie said...

okay sudah. tq :)