how if ...

بسم الله الرحمن الرحيم


instead of just praying for someone to change,
how if we ourselves initiate the changes

instead of just giving advice,
how if we ourselves offer some help

instead of just showing good attitude towards others (qudwah),
how if we ourselves guide them to be like one

instead of just hoping Allah will grants them 'hidayah',
how if we ourselves explain to them that 'hidayah' is already in them
it's just they, who have not build the courage to start the changes

--

sungguh,
diri ini belum sehebat mana
waktu ini yang aku mampu hanya menunjukkan qudwah 
walau sedikit cuma

, perubahan seseorang itu mungkin bertitik tolak daripada diri kamu sendiri


"kak lynn tenang tengok ko macam ni. doakan kak lynn jugak ye? 
ni pun kak lynn dah try pakai tudung tutup dada. 
mana tahu lama-lama jadi macam ko jugak."


aku tersenyum
InsyaAllah
yang mengubah hati seseorang itu hanya Tuhan
yang mendetikkan pada hati seseorang untuk merubah itu hanya Tuhan

cuma,
Tuhan hantar engkau untuk menyedarkan mereka
tentang hati yang Dia telah terangi dengan 'hidayah'

Tuhan telah menjalankan tanggungjawabNya
maka kita bila lagi?



"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan sedikitlah orang yang memberi peringatan."
- Hasan al-Basri


*****
semalam beli buku lagi. cuma yang pernah dibaca
saja nak tambah koleksi ;)
siapa-siapa nak pinjam silalah pm :D

novel yang mengajar aku menghargai ilmu Allah
dan mengajar aku berstrategi membuat persediaan peperiksaan
insyaAllah akan diaplikasi sepenuhnya sem mendatang ^^






3 comments:

sya-hi-da said...

"Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan sedikitlah orang yang memberi peringatan."

kata kata yang sangat menyentap jiwa dan hati. betullah kan, nak berdakwah or menyeru orang ke arah kebaikan tak perlu untuk tunggu kita betul betul sempurna.

moga awak terus menjadi satu 'symbol' pada yang lain untuk jadi macam awak jugak. macam kak lynn tu. :)

kita adalah cerminan pada apa apa yang kita 'bawak'.

moga terus tsabat! ^^

Alyaa Ali said...

akak :')
kata-kata itu sentiasa saya sematkan dalam diri. insyaAllah.
semoga dalam setiap peringatan yang diberikan walau sedikit dapat kita tuai di akhirat kelak.
dan semoga dengan nasihat itu mampu memperbaiki diri walau sedikit demi sedikit.

insyaAllah, semoga.
sungguh, dakwah buat keluarga dan sanak saudara adalah yang paling pertama perlu diambil kira.
doakan saya ya, kak syida.
doa buat akak juga :)

semoga kita membawa cerminan yang baik-baik untuk Islam.

semoga kak terus tsabat juga ^^

Alyaa Ali said...

erk apasal banyak sangat semoga ni -_-"
ok xpe, doa.
semoga ya Allah :')