Ramadhan #15

بسم الله الرحمن الرحيم

kesabaran merupakan sikap yang mengekang gejolak perasaan atas sesuatu yang menimpa keatas kita. sabar kepada Allah adalah sikap manusia dalam menahan diri dari keluh resah atas musibah, kesulitan, kekalahan, kekecewaan, dan hal lain yang dirasakan membebani perasaan dengan kesedaran bahawa semua yang terjadi adalah berdasarkan qada' dan qadar Allah

"maka mereka tidak merasa lemah semangat akan apa yang telah menimpa mereka pada jalan (agama) Allah, dan mereka juga tidak lemah tenaga dan tidak pula mahu tunduk (kepada musuh). Dan (ingatlah), Allah sentiasa mengasihi orang-orang yang sabar." ( Ali-Imran : 146 )

kesabaran tidak akan melahirkan selain kebajikan. pasti akan lahir daripada seorang yang beriman dan yakin akan kurniaan Allah di akhirat. kesabaran itu terlahir daripada pemahaman. semakin faham seseorang terhadap sesuatu persoalan, maka akan semakin sabar dia berjalan diatasnya.

berkata Nabi Khidir kepada Nabi Musa yang ingin berguru kepadanya; 

"Dan bagaimana engkau akan sabar terhadap perkara yang engkau tidak mengetahuinya secara meliputi?" ( Al-Kahfi : 68 )

kesabaran juga tumbuh daripada kematangan jiwa. sepertinya sebagai seorang Muslimah, haruslah berifkiran matang kerana pada kebiasaannya wanita akan mendahulukan emosi melebihi logik. perlunya kematangan jiwa agar tidak terjerumus dalam sikap emosional dalam menghadapi persoalan. keimanan dan kefahaman yang jitu dalam masa yang sama akan mendominasi peribadai diri agar dapat membezakan perkara yang baik dan buruk.

“Sungguh menakjubkan perkara orang yang beriman, karena segala perkaranya adalah baik. Jika ia mendapatkan kenikmatan, ia bersyukur karena (ia mengatahui) bahwa hal tersebut adalah memang baik baginya. Dan jika ia tertimpa musibah atau kesulitan, ia bersabar karena (ia mengetahui) bahwa hal tersebut adalah baik baginya.” (HR. Muslim)

--

perkongsian daripada buku keakhwatan 1. buku tarbiyyah pertama sejak saat pertama melibatkan diri dalam DnT. sungguh terinspirasi dengan isi yang padat dan menyeluruh.

*****
sungguh, masih fail lagi dalam bab sabar :(
mungkin Allah hadapkan aku pada situasi yang menguji kesabaran untuk mengajar aku

agar kelemahan ini bisa jadi kekuatan aku pada masa akan datang
insyaAllah. mohon doa kamu-kamu diluar sana :')


5 hari lagi sebelum melangkah masuk 10 malam yang terakhir
jom start warm up lebih lagi!

No comments: