Ramadhan #12

بسم الله الرحمن الرحيم

perkongsian pendek daripada kuliah ummi ina semalam. satu ini yang bikin aku tersentak daripada lamunan. seperti yang telah kita semua ketahui, Ramadhan adalah bulan yang Allah angkat sebagai bulan yang paling mulia buat ummat Islam. syaitan telah dibelenggu bagi memudahkan kita untuk beribadah lebih hebat dibandingkan dengan bulan-bulan lain. 

namun dalam kemudahan yang telah Allah berikan itu, masih ada nafsu untuk kita perangi. nafsu yang telah disuntikkan racun syaitan sejak awal kita mengenal dunia dan serasanya telah sebati dalam diri. maka akibat daripada itu, dapat dilihat bagaimana kita hanya melalui hari-hari di bulan Ramadhan ini tidak ubah seperti hari-hari biasa diluar bulan Ramadhan. tiada sebarang perubahan dalam diri. na'udhubillah.

kata ummi, dalam merawat hati yang telah terjejas dengan racun syaitan ini, ikhtiarkan dengan membaca surah asy-syarh : 1-8 dan ditiupkan ke dalam air. semoga dengan air itu dapat membersihkan hati, jiwa dan ruh kita dengan izin Allah. seiring dengan itu, perlu bermujahadah dalam meniti baki Ramadhan yang sudah masuh fasa ke dua ini. semoga Allah merahmati kehidupan yang lepas dan masa mendatang, insyaAllah. jangan pernah mengalah.


better late than never.

wallahua'alam

No comments: