aku bukan hisan

بسم الله الرحمن الرحيم


tersenyum aku :)

waktu dugaan tak habis kunjung tiba
puas aku pendam dibalik terukirnya manis muka-
bilamana sampai satu tahap
pertimbangan hilang

bagai tersingkap senyum;
lalu tertampak duka bertabir --

aku senyum lagi

kau jelak ya?
sampai berani mempertontonkan diri
hmmm...

silap aku juga
-simpan kau lama-lama






--

buruk baiknya mereka
Allah hadirkan bagi melengkapkan sisi rompong pada diri

;kau keras kepala
yang lembut hati dikirmkan

;kau leka
yang tegas dihadirkan

;kau pendiam
yang peramah didekatkan

;kau pendendam
yang berlapang dada ditampilkan

;kau lantang
yang 'basah' kata-katanya disatukan

;kau sunyi?
Dia kau perlukan

-totally different


persoalannya, kenapa
2:216 Tuhan menjawab

tiada yang cela Allah hadirkan melainkan Dia lebih mengetahui

--

buangkan alasan pada kebenaran
lapangkan dada pada realiti
celikkan mata hati pada yang tak tersingkap

karma; -untuk aku

Allah jadikan manusia itu asalnya lemah (4:28)
sampai-sampai Dia menguji tahap imanmu
agar kau sedar

;

kumpul semangat yang terserakan
tebarkan buat yang memerlukan

maafkan aku,

buat mereka




***
aku suka
menangisi dugaan waktu malam
kerana sebelum nyawa diambil sementara
aku harap supaya Tuhan;
lenyapkan resah
sirnakan duka
sisihkan lara

agar bila subuh bertandang
aku mampu tersenyum lagi :)
walau dengan mata yang membengkak -.-"

hisan; bidadari syurga yang baik dan jelita
(55:70)


No comments: