null

بسم الله الرحمن الرحيم

Sepagi makan lunch bersama rakan sekelas seperti rutin harian. Kali ni topik sangat 'hot'. Bermula bila sorang dok kenen kan kawan dgn sorg ni. Dan berterusan dgn yg lain. Gaya mcm dh sebulan tak jumpa. Perbualan semakin rancak bila ... Emmm... tak yah cerita. Skip kepada perbualan seterusnya.

Aku disapa teman dengan persoalan yang sudah biasa aku terima. "Al bila nak kawin?" sambil makan dia bertanya. "Mak kita tak bagi kawin awal lah. Malas ah nk fkir." Aku jawab acu tak acu. "Mak Al kan nk gi umrah, soh ah dia doa. Doa soh dipanjangkan jodoh. Bukan diawalkan jodoh" counterback yang sangat dalam. ketepek. Bagaikan sebuah tamparan kiranya. Tapi secara realitinya aku buat2 cool sambung makan ikan talapia masak 3 rasa.

*****

Aku sepertinya baru sedar drpd lamunan yang lama.
*Mata terkebil2 pandang sekeliling.

Iya. Berdoa agar dipanjangkan jodoh, bukan diawalkan jodoh.
First things first. Diawalkan jodoh tu perkara yang sedikit sensitip semestinya.
Tapi aku? give up dah bila mak tak bagi BM awal.
Macam tak akan ade jodoh dah kalau tak dapat BM awal.
Jiwa remaja. BM je tau. -___-

Namun perlu semua tahu.
Perhubungan tanpa ikatan yang sah itu boleh jatuh haram hukumnya.
Bukan aku tak sabar, tapi aku takut hati ini aku tak mampu nak jaga.
Penyudahnya?
Tinggalkan saja semua tu.
boleh jatuh syubhah. *erk?

faham kan?
one can try to be in other's shoe,
but can't really be in other's shoe.

'confusion' is a good explanation, for not understanding things that can be reasoned.
-CJ-

**kadang2 aku sendiri tak faham ape moral value yg bisa diperoleh drpd post ni. Anggap lah sbgai sharing moment. -_-

 Assalamualaikum w.b.t...

No comments: