sumpah Allah itu adil

بسم الله الرحمن الرحيم 


*dalam perjalanan ke kelas.

Dhia : Assalamualaikum Mdm. can I help you with your books?

Lecturer : Wa'alaikumsalam. Ouh, it's ok dear.

Dhia : Is it really okay for you Mdm. It looks heavy, with bags on the other hand. My class is at 10 and it's still early. I can lend a hand.

Lecturer : I'm sure I'm okay with this. Thank you so much dear.

**Dhia berlalu tersenyum. Alhamdulillah. Semua tu tak susah andai dilakukan kerana Allah. Doanya agar Allah merahmati sepanjang harinya.

___________


*dalam perjalanan pulang ke bilik. Dhia melangkah dgn penuh semangat agar dpt segera sampai ke bilik. Tak sabar kiranya menghempaskan badan di atas katil menghilangkan lelah setelah seharian menghadiri kuliyah. Sebuah kereta Myvi melewati dirinya yang sedang leka dgn telefon dalam kelajuan perlahan. Dengan membawa beg laptop di pundaknya, Dia memandang ke kiri melihat kereta trsebut yang biasanya ingin bertanyakan lokasi destinasi yang ingin dituju.

Pemandu : Assalamualaikum sis :)

Dhia : Wa'alaikumsalam :)

Pemandu : Sis nak tumpang?

Dhia : ouh takpe2. dekat dah tu. (padahal xde ah dekat sangat)

Pemandu : duduk mane?

Dhia : Asiah je :)

Pemandu : jom lah tumpang. takde sape pun ni.

Dhia : takpe2. Jalan je dulu. nak smpai dh ni. trima kasih yea sis :) 
( phew~ melepas. membazir je peluh dikeluarkan walau 80m lagi nk smpai. )

** Dalam pada tu Dhia teringat peristiwa pagi tadi. Mulutnya dibasahi zikir memuji Allah selepas kejadian tu. Betapa Allah itu adil kan? Dhia berlalu dengan senyuman yang sentiasa terukir mcm kerang wangi. jalan punya jalan, bilik yang sebenarnya di level 3, Dhia pi naik smpai level 4. -___- leka dek keadilan Allah :')


 Assalamualaikum w.b.t...

2 comments:

izzuddin 迪恩 said...

Pengalaman diri sendiri?

Nur Alyaa Bt Mohd Ali said...

mungkin yea, mungkin tidak :)