Cemburu

بسم الله الرحمن الرحيم

Ya Allah. Aku sangat mencemburuinya. Membaca setiap patah perkataan walau hanya dalam blog cukup menggambarkan keperibadiannya. Ya. Aku sangat cemburu. Ingin berada ditempatnya. Cemburu dgn persekitaran yang dia berada sekarang. Tarbiyah yang sentiasa berjalan tanpa mengenal erti jemu. Ukhwah yang teguh boleh dianggap seperti sebuah keluarga baru. :')

Mungkin itu yg membuatkan aku ingin sekali belajar di luar negara. Lebih mendalami ilmu agama. Dimana aku akan berjumpa dgn orang baru. Yang masih belum mengenal diriku dahulu. Agar aku tidak rasa kekok untuk berubah. Mereka yang dapat membimbingku. Memberi nasihat tanpa kenal erti jemu. Subhanallah. Betapa aku menginginkannya. :')

Namun aku sedar Allah itu Maha Adil dan Maha Mengetahui setiap aturan yang telah ditetapkan untuk hambanya. Betapa aku masih lemah menyusuri jalanMu ya Allah. Betapa aku mudah terleka dgn hal dunia. Sedang tanggungjawab yang sedang dia pikul skrg sangat besar buat Islam. Mampukah aku memikulnya? Subhanallah. Bukankah iman itu manis? Taqwa itu kedudukan yang tinggi yang perlu kita capai. Mampukah kita? InsyaAllah.

Walau dimana kia berada Allah sentiasa bersama kita. Jangan sesekali mengeluh. Perbaiki diri merupakan kunci kepada perubahan. Semoga kamu istiqomah. Setiap dugaan yang Allah berikan merupakan yang terbaik untukmu. Agar kamu tabah untuk menempuh cabaran yang lebih hebat. Menangislah di tikar sejadahmu. Tiada yang lebih mendengar dan memahami rintihanmu kecuali Allah. :')

Apa kurangnya UIA. Tarbiyah berjalan dimana-mana. Talk, ceramah, diskusi. Setiap malam. Hanya aku yang tidak pernah bersyukur dgn apa yang ada di depan mata. Lebih suka untuk duduk di bilik menunggu kesenangan jatuh ke riba. Hanya melihat dari mata orang lain tentang kesenangan yang mereka rasai. MasyaAllah. Aku masih berada di tengah2; antara kesenangan dunia dan balasan akhirat. Aku masih terleka. Terkadang aku ingat, terkadang aku lupa. Maafkan aku ya Allah. Aku merasakan diriku ini mencerminkan peribadi yang hipokrit semata-mata buat mereka yang berada di sekelilingku. Memang aku tidak setanding isteri2 Rasulullah SAW, tapi berusaha untuk menjadi satu.



Berubah itu perit, tapi perubahan kepada kebaikan itu manis.


Till the next entry. Fee amanillah.


Assalamualaikum w.b.t...

No comments: