semalam

بسم الله الرحمن الرحيم

semalam,
observation terakhir untuk first round observation.
--Alhamdulillah all went well

semalam,
paling kurang penggunaan bahasa melayu dalam kelas sebab pesan Dr. Rafiah, "generate their mind to think of the meaning of what you said. you can use pictures, body language or others. be creative!"
--so I tried.

semalam,
anak-anak terlalu baik. cuba menjawab, cuba untuk berani kehadapan, cuba menjadi aktif. mereka cuba. kata mereka "saya tak nak teacher fail"
--berbahang mata.

semalam,
usai kelas, semua ke padang untuk acara saringan sukan. seorang anak mengadu, "Teacher cakap English je hari ni. macam mana saya nak faham".
--aku diam

semalam,
aku lebih banyak diam.

dulu kelmarin,
pinta hanim, "Teacher jadi je lah teacher kitorang. Teacher janganlah pindah. saya janji tak buat hal dah." dalam nakal dia, ada kesungguhan untuk belajar. dalam malas dia, ada usaha untuk berubah.

--

mengenang kembali waktu mula membaca buku English, kamus wajib ditepi. selang 2 atau 3 perkataan, selak kamus. teacher pernah melalui fasa sebaya kamu juga wahai anak-anak. memandang guru di hadapan bercakap bahasa asing, kita hanya mampu merenung kosong.

anak-anak teacher, kelak kamu juga akan membesar.

"chin up, don't smile, don't cry, don't fall, walk." ― katty, one hundred names"

 dan tadi, membaca semula patah-patah kata dalam "bahasa asing" aku dulu, syukur, tidak lagi perlu kamus di sisi. cukup guessing atau berdasarkan logik ayat. skimming dan scanning ternyata lebih mudah. pohon teacher, kamu juga akan begitu kelak.

reading is a passion. or sometimes you have to push yourself. read, read and read, until you make it.

No comments: