Umi

بسم الله الرحمن

hati manusia siapa yang pegang, anak umi?

--Allah, umi

Mumtaz! Alhamdulillah. Justeru, siapa yang akan mengubah hatinya dalam membuat keputusan?

 --Allah, umi

Anak umi, sebelum berbicara, solat istikharah. Minta Allah pandu setiap niat. patah perkataan yang keluar dan sampai di hati dan mengubah hati pendengar untuk taat pada syariat Allah swt, melihat al-Haq dan buang batil jauh-jauh dari lubub hati mereka yang paling dalam. 

agar apa yang anak umi cakap, memang patah perkataan yang Allah nak anak umi lafaz dan menyentuh hati pendengar untuk kembali kepada cinta Allah swt.

dan doa pada Allah, apa yang keluar daripada mulut pendengar juga adalah apa yang Allah swt nak anak umi dengar.

--

kelu
pada dia, aku belajar untuk sentiasa berpaksikan Tuhan dalam setiap inci perilaku seharian
pada dia, aku belajar erti kelembutan dalam berbicara, namun masih tegas dalam memaknakan setiap patah kata
pada dia, aku jumpa sosok seorang bonda yang sentiasa faham konflik anak-anak bimbingannya dalam berdepan dengan keluarga dan persekitaran tanpa pertarbiyahan

setiap kata penuh hikmah yang dia tuturkan, aku dapat rasa keterikatan dia sama Tuhan
dekat sekali
cemburu aku dibuatnya
pasti mujahadahnya lebih tinggi

umi, doakan anakmu ini

Tuhan, jagakan sosok itu
sampaikan impianku untuk menjadi persisnya
atau paling kurang, mencontohi salah satu sisi hebatnya itu

No comments: