444 peringatan untuk umat Muhammad S.A.W.

بسم الله الرحمن الرحيم

b4 ni aku pernah dah post psal peringatan ni... now trpanggil untuk post lg... hr tu berapa je yg aku share kn... ni ape yg aku dh baca n bnyk yg boleh dikongsi... =)

Peringatan 13

Al Amasy dan aku shalih dan abu hurairah r.a. berkata : Nabi Muhammad S.A.W bersabda : siapa yg melapangkan kesempitan saudaranya sesama muslim, kesempitan dunia, maka Allah akan melapangkan baginya kesempitan akhirat, dan siapa yg meringankan bgi saudaranya yg dlm kesusahan, maka Allah akan meringankannya dunia akhirat. dan Allah akan tetap mmbntu seorang hamba selama dia mmbntu sesama saudara muslim. dan sesiapa yg berjalan melalui jalan utuk menuntut ilmu agama, maka Allah akan memudahkn bagunya jalan menuju ke syurga. dan tidak berkumpul suatu kaum dlm masjid untuk membaca kitab Allah dan mempelajarinya melainkan turun kepada mereka ketenangan, dan diliputi rahmat dan dikerumuni malikat dan diingtai Allah di hadapan malaikat2nya.

Peringatan 14

yazid bin abi habib berkata : Nabi S.A.W bersabda : siapa yg mempelajari al-quran maka Allah akan meringankn seksa terhadap kedua org tuanya meskipun mreka kafir.

Peringatan 16
Abdullah bin masuud berkata : seharusnya seorang yg mngerti al-quran dikenal dgn bangun malamjika orang2 tidur.dan dgn puasanya di waktu siang jika org2 tidak berpuasa, dan dgn sedihnya jika org2 tertawa, dan dgn khusyuknya jika org sedang sombong berlagak.
dan seharusnya org yg emngerti al-Quran sering menangis, sedih, sabar, pendiam, lunak. dan tidak boleh mreka menyukarkn, keras kepala, pemarah dan kejam.

Peringatan 18

dalam ahdith ada menyebut bahawa bilangan tingkat di syurga itu sebanyak ayat al-quran, sehingga diperintah pandai mambaca al-quran pada hari kiamat. "bacalah dan naiklah setingkat untuk tiap ayat." dan bila habis hafalannya, dikatakan kpadanya, "andaikan kamu lebihi, nescaya akan akmi menambah bagimu."

Peringatan 19

khalid bin basyir dan al-husain bin al dari nabi Muhammad S.A.W bersabda :
  • siapa yg membaca al-quran dalam solat berdiri akan mendapat setiap huruf 100 hasanah
  • siapa yg membacanya dalam solat sambil duduk akan mndapat setiap huruf 50 hasanah
  • siapa yg membacanya bukan di dlm solat, akan mndapat setiap satu 10 hasanah
  • siapa yg mndengar bacaan kitab Allah dan benar2 ingin mndapat pahala dr Allah, mreka akan mndapat stiap huruf 1 hasanah
  • siapa yg membacanya hingga khatam, maka mreka akn mndapat doa yg mustajab antra di dunia atau di akhirat kelak.
Peringatan 22

Rasulullah S.A.W bersabda : pelajarilah ke dua2 pelita yg terang iaitu Al-Baqarah dan Al- Imran. maka kedua2nya akan datang kepada ahlinya pada hari kiamat berupa awan atau naungan atau rombongan bumbung yg menaungi dgn sayapnya dan akan membela trhadap ahlinya yg selalu mempelajari dan mengamalkannya.

thats all untok kali ni. akan berkongsi lg akan datang. =)
renung2kn dan selamat beramal... ;D

No comments: